همسوسازي تکنيک‌هاي فني و مباني نظري ضرورت است

‌‌به گزارش ميراث آريا (chtn) به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي ، ‌صنايع دستي و گردشگري ، مدير امور پژوهشي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به فيلم‌هاي مستند افرادي چون «کيومرث درم‌بخش» گفت: اگرچه نمايش فيلم‌هاي مستند باستان‌شناسي ايتاليا به لحاظ نظري و عملي تاثير زيادي در حوزه باستان‌شناسي ايران خواهند داشت، اما در ايران نيز آثار مهم و فاخر متعددي توسط کارگردانان مطرح و صاحب نام در حوزه آثار باستاني ساخته شده که در مقايسه با آثار فيلم‌سازان ايتاليايي، جنبه‌هاي هنري و تکنيک‌هاي سينمايي آن نسبت به جنبه‌هاي علمي و پژوهشي باستان‌شناسي اثر، در سايه قرار دارد.

کاظم عرب با بيان اين‌که ايران از دهه 40 به بعد در عرصه توليد فيلم‌هاي مستند در حوزه باستان‌شناسي، آثاري را توليد و عرضه کرده، گفت: فيلم‌هاي مستندي که در ايران ساخته شده هم به لحاظ تخصصي و هم به لحاظ هنري، قابليت‌هاي ويژه‌اي دارند که با برقراري ارتباط و تبادل نظر کارشناسان و باستان‌شناسان و پژوهشگران داخلي و خارجي در جشنواره‌هايي از اين دست اين ارتباطات جهت پيدا مي‌کند.

عرب با اشاره به ضرورت آموزش باستان‌شناسان جوان و ارتقا کيفي و کمي دانش کارشناسان اين حوزه گفت: با تماشاي برخي از آثار به نمايش درآمده در اين جشنواره، ضرورت آموزش و پرورش باستان شناساني جوان که به لحاظ عملي و کاربردي با تکنيک‌هاي روز جهان در حوزه باستان‌شناسي آشنا باشند، بيشتر احساس مي‌شود.

وي با اشاره به ضرورت همسوسازي تکنيک‌هاي فني و مباني نظري باستان‌شناسي، گفت: در مبحث باستان‌شناسي زيرآب که در فيلم «رازي فرورفته در نمي» به آن پرداخته شد، باستان شناساني حضور داشتند که با توجه به کهولت سن امکان غواصي در اعماق پرفشار دريا براي آن‌ها وجود داشت در حالي که در ايران به ندرت شاهد حضور افراد متخصص و صاحب نظر در حوزه‌هاي عملي و کاربردي هستيم./122

انتهای پیام/

کد خبر 1389091530